علائم سرطان رحم

رحم یک عضو حساس در بدن زن می باشد که به مثابه یک حفره در بدن است. این عضو دارای عضلاتی است که در ناحیه لگن قرار گرفته است. رحم متشکل از سلول هایی به نام آندومتر است که در زمان پریود از بدن به صورت خونریزی از واژن بیرون می ریزد. با ایجاد تغییرات در عملکرد آندومترها سرطان رحم بوجود می آید . سرطان رحم یکی از بیماری های شایع در بین زنان می باشد که در قبل از دوران یائسگی معمولا به وجود می آید. این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده شود درمان می شود. برای تشخیص به موقع باید به پزشک متخصص زنان خوب مراجعه کرد. به همین دلیل در اینجا برای شناخت بیشتر این بیماری به بررسی علائم و روش های تشخیص این بیماری می پردازیم.

علائم سرطان رحم

1. مشاهده خونریزی بیش از حد و نامنظم شدن پریود قبل از دوران یائسگی
  2. مشاهده ترشحات غیر طبیعی در پیش از یائسگی
  3. احساس درد در زمان ادرار کردن
  4. احساس درد در روابط جنسی ( دیسپارونیا )
  5. احساس درد در قسمت لگن

در صورت مشاهده این علائم به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورتی که مشکوک به سرطان رحم باشید انجام آزمایشاتی برای بررسی دقیق تر انجام می شود.

روش های تشخیص سرطان رحم

1. هیستروسکوپی

از روش هیستروسکوپی برای بررسی دقیق رحم استفاده می شود. برای انجام ان از یک دستگاه مخصوص که دارای لوله ی باریک می باشد استفاده می شود. سر این لوله تلسکوپ مانند بوده که دارای دوربینی برای تصویر برداری از قسمتهای مختلف رحم می باشد. در صورت مشاهده تغییرات غیر طبیعی در بدن می توان امکان احتمال به سرطان رحم را داد .

1. تست پاپ اسمیر

نمونه ای از بافت رحم انجام شده و برای بررسی دقیق تر در زیر میکروسکوپ قرار می گیرد. انجام این آزمایش برای همه زنان بعد از داشتن رابطه جنسی الزامی می باشد.

1. معاینه

پزشک متخصص با انجام معاینه بر روی لگن مشکلات مربوط به واژن، رحم، مثانه و رکتوم بررسی می شود. برای مشاهده قسمتهای فوقانی دهانه رحم و واژن از ابزاری به نام اسپکلوم استفاده می شود. با این وسیله تغییرات مربوط به شکل و اندازه بافتهای رحم به دقت مشاهده و بررسی می شود.

درمان سرطان

1. هیسترکتومی : در این جراحی رحم و تخمدان در افراد مبتلا به سرطان رحم از بدن خارج می شود.
  2. پرتو درمانی : این روش هم به تنهایی و هم به همراه جراحی انجام می شود.

افراد مناسب کامپوزیت ونیر

بهترین کاندیدا برای لامنیت های کامپوزیت:

روش ترمیم دندان ها و دندان پزشکی زیبایی به کمک کامپوزیت ونیر  برای اکثر افراد مناسب و ایده آل است و کارآمدترین گزینه برای اشخاصی است که با مشکلات زیر مواجهند :

– دندان های نا مرتب

– دندان هایی که روی یکدیگر قرار می گیرند

– رنگ بد دندان

– موارد لب پر و شکستگی دندان

– دندان های بلند، کوتاه یا کوچک

مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت:

لازم است برای دوام و پایداری دندان هایتان به طور منظم مسواک بزنید.

– جویدن یا گاز زدن غذا بعد از لمینیت مشکلی ندارد.

– خوردن آجیل های سخت و شکستن پوست دانه هایی چون پسته و بادام برای لیمینت ها آسیب رسان بوده و ممکن است بخش های مذکور را ساییده کنند. هرچند که می توان کامپوزیت های ونیر را دوباره اصلاح و ترمیم نمود. اما لمینیت های پرسلن و سرامیکی باید تعویض شوند.

– لازم است اشخاص دارای کامپوزیت ونیر، پس از صرف قهوه، چای یا هرگونه مواد خوراکی رنگ دار، حتما از مسواک استفاده کرده و به خوبی دندان هایشان را پاک کنند زیرا مواد کامپوزیتی همچون دندان های طبیعی بوده و خاصیت رنگ پذیری دارند؛ چنانچه در مراقبت از آنها کوتاهی کنید ، بروز لکه های رنگی یا تغییر رنگی کلی را شاهد خواهید بود.

-البته ذکر این مطلب نیز ضروری است که تغییر رنگ به مرور زمان در همه دندان ها رخ داده و بهتر است هر چند وقت یکبار آنها را پولیش نمود.

علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب از مسواک، استفاده از نخ دندان هم ضروری است همچنین مراجعه مرتب به دندان پزشک در تاریخ های مشخص برای حفظ سلامت دندان ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

مواردی که توصیه به انجام ونیر نمی شود:

برای بهره گیری از مزایای این درمان لازم است دندان های فرد توسط پزشک به درستی ارزیابی و بررسی شوند و پیش از استفاده از انواع ونیرها، موانع موجود حذف گردند. موارد زیر برای استفاده از درمان ونیر مناسب نیستند:

– دندان های ناسالم: لازم است دندان های ناسالم و دچار پوسیدگی قبل از استفاده از ونیرهای پرسلن به طور کامل درمان گردند.

– دندان های ضعیف: اگر ریشه دندان مقاومت معمول را نداشته یا بافت زیادی از دندان از دست رفته باشد، بهره گیری از ونیر های پرسلن یا کامپوزیت بی اثر و بی نتیجه خواهد بود.

– عادات بد: کسانی که عادات ناشایستی چون فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه دارند توصیه نمی شود از انواع ونیرها استفاده کنند.

– بهم ریختگی بسیار زیاد دندان: برای کسانی که دچار به هم ریختگی دندان ها به میزان زیاد و حتی با مسئله ی روی هم رفتن دندان ها به حد غیر قابل چشم پوشی مواجهند ، انجام ونیر کامپوزیت یا ونیر پرسلن اثرات ویژه ای نخواهد داشت و بهتر است این اشخاص برای داشتن دندان های مرتب و لبخند زیبا ابتدا از درمان ارتودنسی استفاده نمایند.

مزایای ونیر کامپوزیت:

راهکار ونیر کامپوزیت دارای مزایای زیادی است. محاسنی چون :

– عدم نیاز به تراش دندان ها، مینا و عاج ، در نتیجه سالم ماندن دندان ها

– چنانچه تحت فشارهای بالا دچار پریدگی لبه یا شکستگی شدند امکان ترمیم و اصلاح آنها به راحتی وجود خواهد داشت؛ همانند دندان طبیعی.

– قابلیت تحمل فشارهای بالا در زمان جویدن مواد غذایی به میزان ۱۰ برابر لمینیت های چینی.

– شکل و فرم طبیعی ، به طوریکه سایرین به سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان کامپوزیت ونیر می شوند.

– حذف خطای انسانی به علت بی نیازی از لابراتوار .